Ny plast minns sin ursprungliga form

En ny typ av plast utvecklad av amerikanska och tyska forskare kan formas efter behag och hittar, när den utsätts för en viss temperatur, själv tillbaka till sin ursprungliga form. Magin kan nu även utföras med biologiskt nedbrytbar plast, vilket kan leda till en medicinsk användning. Man kan till exempel föra in en ballongkateter av den nya plasten i ett förkalkat och blockerat blodkärl. Så snart katetern värms upp till kroppstemperatur, rullar den ut sig till sin ursprungliga form och utvidgar därmed blodkärlet, så att blodet kan flyta fritt genom det. Minnesplasten är sammansatt av två polymerer, och genom att variera blandningen av dessa kan forskarna avgöra vid vilken temperatur plasten skall återta sin ursprungliga form, till exempel vid 37 grader celsius för en ballongkateter.