Ny legering påverkas inte av värme

1 september 2009

De flesta ämnen utvidgar sig under uppvärmning, och det kan leda till våldsamma belastningar på byggnader eller farkoster, eftersom konstruktionens proportioner förvrängs. Andra ämnen har den motsatta egenskapen – värmen får dem att dra ihop sig – och detta har en forskargrupp utnyttjat. Forskarna har gjort en legering av metaller med motsatta egenskaper och på så sätt skapat ett nytt ämne som inte ändrar storlek inom temperaturintervallet från –170 till +130 °C. Materialet består av tre olika metaller, som tillsammans bildar en kristallstruktur med den kemiska beteckningen YbGaGe. Det nya materialet är mycket speciellt, för när det värms upp byter några av elektronerna från en av metallerna plats och börjar kretsa omkring en av de andra atomerna. Därmed blir den ena atomen lite större, medan den andra istället blir lite mindre. På det sättet bevarar det sammansatta materialet storlek, styrka och stabilitet.