Nu tillverkar maskiner robotar på egen hand

Välfungarende robot konstruerad utan mänsklig påverkan

1 september 2009

Snart behöver vi kanske inte längre högt betalda ingenjörer för att utveckla robotar, som kan göra livet enklare för oss. En dator har nämligen för första gången konstruerat robotar utan hjälp av människor. Två amerikanska forskare gav datorn i uppgift att konstruera robotar, som klarade av att röra sig framåt. Datorn utvecklade ritningarna till robotarna, varpå en maskin tillverkade dem. Datorn hade bara ett fåtal ”byggstenar” till sitt förfogande: stela balkar, teleskoprör, kulformade leder för att länka samman komponenterna samt elektriska kopplingar. På ett helt slumpmässigt sätt satte datorn ihop delarna och undersökte hur bra roboten den konstruerat skulle vara på att röra sig. De mest framgångsrika modellerna genomgick sedan en lång utvecklingsprocess, som tog över 600 robotgenerationer. Till sist valdes de tre bästa modellerna ut, och en tredimensionell ritning överfördes till en spraygjutningsmaskin, som gjöt en prototyp av roboten i plast. Forskarna behövde bara montera de elektroniska kretskorten efter ritningens anvisningar. Så snart strömmen kopplades på, började robotarna röra sig framåt. I framtiden räknar forskarna med att liknande robotar kan utvecklas för att till exempel kunna utföra en eller flera funktioner vid ett löpande band.