Nu kan spioner skriva sina hemliga koder med DNA

Konsten att dölja ett meddelande i ett brev är urgammal, men nu kan man använda DNA för att se till att meddelandet förblir dolt, även om en spion skulle upptäcka att brevet innehåller hemligheter. Den nya metoden har utvecklats av dr Carter Bancroft från Mount Sinai School of Medicine i New York i USA. Metoden baseras på att de fyra genetiska baserna A, C, G och T kan användas för att skriva samtliga bokstäver i alfabetet. Sekvensen T-C-A står till exempel för bokstaven R i alfabetet. Kedjor av genetiska baser kan framställas syntetiskt i önskad följd. Carter Bancroft använde sig till exempel av 69 baser för att skriva meddelandet ”Den 6 juni invaderar vi Normandie” – en klassiker från andra världskriget. Kring meddelandet placeras små gensekvenser. Dessa känner avsändaren och mottagaren till och de fungerar som kodnycklar. Sedan blandas meddelandet upp med arvsmaterial, vilket klipps sönder i bitar som är lika långa som meddelandet. Det blir 30 miljoner olika gensekvenser. När mottagaren får brevet med det hemliga meddelandet (som är kamouflerat som en punkt) använder han en molekylärbiologisk metod som kallas polymeraskedjereaktion för att tyda meddelandet. Om brevet faller i fiendens händer finns det ingen som helst risk att någon skulle kunna knäcka koden. Utan kodnycklarna är det omöjligt.