© SNØHETTA/KYSTVERKET & SHUTTERSTOCK

Norge redo att bygga världens första fartygstunnel

År 2019 påbörjas byggnationen av en enorm fartygstunnel genom ett berg vid Norges kust. Anläggningen ska trygga segling i stormiga och farliga farvatten.

10 december 2017

Färjor och containerfartyg ska från omkring år 2023 kunna segla 1 700 meter genom ett norskt berg. Efter åratal av förberedelser har den norska regeringen presenterat planer för byggandet av världens första fartygstunnel som ska gå genom halvön Stad cirka 175 kilometer norr om Bergen.

Det omfattande projektet kommer att göra färden längs Norges kust säkrare för fartygen. När tunneln är klar slipper fartygen att gå runt halvön i farvatten som är bland de farligaste utanför Norge. Mer än två månader om året blåser det kuling där och kraftiga havsströmmar och vågor gör förhållandena extremt oförutsägbara. Enbart under de senaste 70 åren har 34 människor drunknat i dessa farvatten.

Den nya, säkra genvägen kommer att kunna utnyttjas av såväl kommersiell fartygstrafik som privata småbåtar.

Missa aldrig de viktigaste vetenskapliga nyheterna – med Illustrerad Vetenskaps NYHETSBREV direkt i din inkorg

Berget ska sprängas bort

Borrmaskiner och dynamit ska avlägsna omkring åtta miljoner ton berg. Samtidigt försvinner också fyra bostadsfastigheter och flera lador för att ge plats åt den nya tunneln.

Tunneln i siffror

  • Längd: 1 700 meter

  • Höjd mellan botten och tak: 49 meter

  • Bredd mellan väggarna: 36 meter

  • Maximal fartygsbredd: 26 meter

  • Pris: Omkring 2,9 miljarder svenska kronor

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: