NASA sätter ljuddämpare på överljudsplan

Pelikannäbb reducerar buller med en tredjedel

1 september 2009

När Concorden år 2003 flög sin sista resa upphörde all kommersiell överljudsflygning, men ny forskning kan bana väg för framtidens Concordeavlösare. Ett av de största problemen med överljudsflygning är att det uppstår ett våldsamt brak, när planet bryter genom ljudvallen, och flygningarna kan därför endast ske över öde oceaner. Denna överljudssmäll tänker forskare från NASA nu försöka minimera genom att ändra flygnosens utseende, och hittills har man lyckats minska bullret med en tredjedel. För experimenten har NASA använt ett stridsflygplan av typen F-5E, vars spetsiga nos gjordes rundare och mer omfångsrik. Formen alstrar färre chockvågor och därmed en mindre smäll, när man når ljudets hastighet på cirka 1100 km/t. Forskarna hoppas att de med tiden skall hitta en optimal utformning av flygets nos och kanske kan minska ljudet med upp till hela 75 procent. Det kommer att göra det möjligt att sätta in överljudsplan på hårt trafikerade flygrutter i USA och i Europa och minska restiden mellan till exempel Stockholm och Madrid till strax över en timme.