Nanorör fångar in musiken

Forskare konstruerar världens minsta radio med hjälp av nanoteknik

1 september 2009

Även den minsta mp3-spelare eller mobiltelefon bleknar vid jämförelse med den radiomottagare som fysikern Alex Zettl och hans kollegor vid University of California Berkeley i USA utvecklat. Världens minsta radio består av ett enkelt kolrör mellan två mycket små elektroder. Nanoröret sitter fast vid den ena elektroden, medan spetsen av röret endast nästan vidrör den andra. Radiosignaler får röret att svänga i takt med signalen, vilket förändrar styrkan hos den ström av elektroner som hoppar från spetsen och över på den andra elektroden. På så sätt omsätts radiosignaler till elektriska signaler, som kan överföras till en högtalare. En av de första melodier som nanoradion fångade upp var den gamla Beach Boys-låten ”Good vibrations”, och det var mycket passande, för nanoradion öppnar för stora möjligheter. Till exempel drar den mikroskopiska radion nästan ingen ström, så batterierna kommer att hålla under lång tid, men möjligheterna blir riktigt stora om forskarna lyckas i sitt nästa projekt – att konstruera en radiosändare. Enligt Alex Zettl, som leder gruppen, ligger målet inom räckhåll, för i princip behöver man bara vända på den elektroniska kretsen. Lyckas projektet, kommer det att kunna leda till ett stort genombrott inom nanomedicinen. Nanosändaren kan nämligen kopplas till små sensorer, som skickas ut i blodet. Registrerar sensorn till exempel att en patient med diabetes behöver insulin, kan radiosändaren sända ut en signal som frisätter insulinet från ett depåpreparat, som är implanterat under huden. Alex Zettl har redan kontaktats av flera nanomedicinska forskargrupper.