Sädesrobot

Motor sätter fart på slöa spermier

Tyska forskare har utvecklat en ny teknik, som kan hjälpa män med dålig spermakvalitet. Tekniken tillför långsamma spermier ny energi.

19 januari 2016 av Karine Kirkebæk

Ett tyskt forskarlag från Leibniz Institute for Solid State and Materials Research i Dresden (IFW Dresden) hjälper nu barnlösa par med en ny uppfinning. De har utvecklat en 50 mikrometer kort "spermarobot", som ska hjälpa långsamma spermier att ta sig fram till ett ägg som är redo att befruktas.

Spermaroboten kan enligt forskarna lösa ett stort problem för alla infertila män.

Fjäder hjälper spermierna

Spermaroboten är utformad som en spiral, som liknar den fjäderformade konstruktionen hos till exempel dna-strängar.

En spiralkonstruktion sedd från olika vinklar. Foto: Wikimedia

Spermaroboten fungerar genom att den snurrar sig runt en spermies svans som ett slags utombordsmotor. Den ger sedan den slöa spermien fart med hjälp av ett magnetfält som styrs av forskarna.

När den loja spermien får hjälp att ta sig fram till ägget och tränger in i äggcellen, släpper metallstativet taget om spermien.

Testat på tjurars sädesvätska

Tekniken har hittills bara testats på tjurspermier i en petriskål – men med goda resultat.

Och om forskarna kan överföra tekniken till människor kan den avlösa insemination och in vitro-fertilisering (befruktning utanför kroppen) som en betydligt billigare och mer effektiv metod.

Forskarna från IFW Dresden förklarar i sin rapport, som nyligen har publicerats i tidskriften Nano Letters, att metoden med metallspiraler kan befrukta äggceller på ett kontrollerat och riskfritt sätt.

Teknikens nästa steg

Nästa steg för forskarlaget är att förbättra möjligheten att styra spermaroboten och studera om det lilla aggregatet tvingar kroppens immunförsvar att arbeta övertid.