det gør din telefon

Det gör din telefon med dig

Troligtvis har du den med dig konstant och du tittar på den flera gånger varje dag. Men det får konsekvenser. Din smartmobil påverkar din kropp.

15 juni 2016 av Karine Kirkebæk

Våra smartmobiler har blivit en fast del av våra liv – på gott och ont. Här kan du läsa vad telefonen gör med dig och din kropp.

1. Dina ögon blir sämre

Forskarna anser att det finns en direkt koppling mellan den ökande närsyntheten i världen och användningen av smartmobiler.

På 1970-talet var en fjärdedel av amerikanerna närsynta – i dag är siffran cirka 50 procent. I vissa ställen i Asien är 90 procent närsynta.

Närsynthet ökar för övrigt även risken för ögonsjukdomar som grön starr och näthinneavlossning.

2. Telefonen gör dig beroende

Det kan vara svårt att vara utan sin telefon. Hjärnan utsöndrar små doser av signalsubstansen dopamin när vi till exempel på spelar spel eller får notiser på appsymbolerna. Det kan jämföras med det som händer i hjärnan när du tar nikotin eller kokain.

Det är bland annat dopaminet som gör oss beroende av kokain och spel – och vår telefon.

3. Gör dig avslappnad

Hjärnan avger olika hjärnvågor vid olika frekvenser. Alfavågor (8-12 Hz) i hjärnan förknippas ofta med avslappning – när du känner att du inte tänker på något, exempelvis under meditation. Gammavågor (36-42 Hz) förknippas med en medveten uppmärksamhet, som du bland annat använder när du ska räkna ut något.

Studier har visat att alfavågorna förstärks när du talar i telefon. Således hjälper telefoner till med att få din hjärna att slappna av.

4. Blått ljus har en mörk sida

Smartmobiler kan förstöra din nattsömn.

Skärmens blå ljus är den stora boven i dramat. Det kan ha betydelse för hur länge vi befinner oss i djup sömn och kan också ha direkt inverkan på sjukdomar som diabetes, cancer och övervikt. Därför har Apple lanserat ett rödaktigt nattljus på sina telefoner.

Om du ligger och tittar på det blå ljuset innan du ska sova producerar kroppen mindre av hormonet melatonin som styr dygnsrytmen. Melatoninproduktionen ökar nämligen i mörker och en ökad melatoninproduktion gör dig sömnig.

Forskare från Harvard rekommenderar därför att du ska lägga ifrån dig telefonen två till tre timmar innan du ska sova.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: