Minihelikopter skall ta pulsen på tornador

1 september 2009

Den minsta helikoptern i världen är inte större än en humla. Helikoptern, som döpts till mesikopter, har redan genomfört ett par testflygningar på Stanford University i Kalifornien i USA. Precis som med humlan är det ett under att den överhuvudtaget kan flyga, för ju mindre ett flygplan är, desto större blir luftmotståndet i förhållande till energin. Man har inte forskat så mycket om hur insekters vingar egentligen alstrar energi, så mesikoptern har utvecklats i en dator, där vingarnas dimensioner och rörelser har kunnat anpassas, simuleras och optimeras. Mesikopterns fyra rotorblad är gjorda av epoxyharts och nylon. De roterar med hela 50000 varv per minut. Två av rotorerna snurrar medsols och de andra motsols. Motorerna som var och än är lika stor som ett risgryn, drivs av ett mikroskopiskt litet litiumbatteri. Mesikoptern styrs genom att man reglerar rotorernas varvtal, men så småningom skall ett mikrochips överta styrningen. Mesikoptern kan utrustas med sensorer och därmed utföra mätningar på svårtillgängliga ställen. Till exempel kan den flyga in i tornador och utföra tryckmätningar. NASA överväger nu om mesikoptern även kan användas till att samla upplysningar om Mars atmosfär.