DNA musikvideo

Microsoft lagrar musikvideo på en dna-sträng

I framtiden blir det möjligt att spara exempelvis foton, dokument och e-böcker på dna-strängar. Redan nu har forskare från Microsoft lyckat lagra 200 MB data på konstgjord dna.

14 juli 2016 av Karine Kirkebæk

Glöm allt om USB-minnen och hårddiskar. I framtiden kan du spara dina semesterbilder och jobbdokument på en dna-sträng.

Det låter kanske märkligt men tekniken har fördelar som vanlig hårdvara inte kan konkurrera med.

20 gånger mer data

I april köpte Microsofts forskningsavdeling, Microsoft Research, 11 000 konstgjorda dna-molekyler från företaget Twist Biosciences. Det skriver ScienceAlert.

I förra veckan förkunnade it-jätten Microsoft att de har satt rekord i att spara 200 megabyte på en konstgjord dna-sträng.

Det är 20 gånger mer data än det tidigare rekordet.

Det var på en dna-sträng av de nyinköpta molekylerna som forskarna från Microsoft bland annat lyckades spara bandet OK GO:s musikvideo “This Too Shall Pass”:

Fördelarna med dna

Det kan verka onödigt att börja lagra data å organiskt material. Men till skillnad från hårddiskar, Blu-Ray-skivor och i stort sett all annan nuvarande lagringsteknik så förbli dna intakt och läsbar i 1 000 till 10 000 år.

Ut över musikvideon lyckades forskarna även spara några andra saker på dna-strängen:

200 MB kan låta lite när en standard-iPhone exempelvis kan lagra 16 000 MB. Men dna kan bli den perfekta lagringsenheten eftersom den håller så länge – speciellt den konstgjorda.

Forskarna medvetet lagrat böcker och musikvideor för att visa att vi med hjälp av dna kan lagra vår kultur i tusentals år.