Vantablack suddar ut alla tredimensionella drag på en yta och gör det omöjligt att se rynkorna i skrynklig aluminiumfolie.

© Surrey NanoSystems

Världens svartaste material ska ge teleskop supersyn

Vantablack är världens svartaste material och nu har forskarna gjort det ännu mörkare. Materialet ska göra insidan av rymdteleskop kolsvarta så att teleskopens kameror kan ta knivskarpa bilder av avlägsna och svaga stjärnor.

7 november 2017

2014 presenterade forskare från företaget Surrey NanoSystems materialet Vantablack som absorberade 99,96 procent av allt synligt ljus som träffade det. Det nya materialet var därmed världens ‘svartaste svart’.

Nu är de tillbaka med en föbättrad utgåva av materialet som är så mörk att inte ens deras egna instrument kan mäta hur svart det är.

Ljus fångas i en skog av nanorör

© Surrey NanoSystems

Vantablack består av en tät skog av nanorör av kol som står på en aluminiumfolie.

Varje rör är 3 500 gånger tunnare än en människas hårstrå och står så tätt att det får plats en miljard rör per kvadratcentimeter.

Om du gillar teknik så kan du läsa mer i Illustrerad Vetenskap

När materialet träffas av ljus är det bara en bråkdel som ­reflekteras direkt från ytan, medan det allra mesta försvinner ner mellan rören där ljuset kastas runt och omvandlas till värme.

Supersvart gör teleskop mer exakta

Materialet är goda nyheter för astronomer som dras med så kallat falskt ljus i mätningarna av avlägsna stjärnor. Oönskade ljusstrålar träffar nämligen ofta teleskopet och gör mätningen mindre exakt.

Därför har insidan av optiska teleskoprör i rymden ofta med en mörk beläggning som absorberar det falska ljuset innan det når kameran.

Vantablack är 17 gånger mindre reflekterande än beläggningen i Hubbleteleskopet, så ett  teleskop med det nya materialet kommer att kunna mäta de avlägsna stjärnorna ännu mer exakt.