Ny teflon

Teflonets efterträdare underlättar din vardag

Efterföljaren till teflon är här: Toaletter som knappt kräver något vatten och köksutrustning som inte behöver torkas av är bara några av fördelarna med en ny laserbehandling av metallytor.

8 oktober 2015 av Gorm Palmgren

Efterföljaren till teflon

Forskare har laserbehandlat ytan på platina, titan och mässing på ett sådant sätt att metallytan stöter bort vatten till den grad att dråparna hoppar av.

VIDEO: Se vattnet hoppa från nya material

Toaletter behöver knappt något vatten

Om urinoarer och avloppsrören tillverkas med den nya laserbehandlade metallen kommer avföring, urin och bakterier inte kunna fastna och istället enkelt kunna sköljas bort med endast en liten mängd vatten.

Uppfinningen kommer inte bara vara en fördel i våra hem: I många fattiga länder, där befolkningen slåss mot de två stora problemen med dålig hygien och brist på vatten kommer det moderna teflonet att innebära stora möjligheter.

Bilar och cyklar rostar inte

En bil eller en cykel som är tillverkad i den laserbehandlade metallen kommer aldrig att rosta eftersom ytan förblir fullständigt torr.

När det regnar kommer vattendropparna att rulla över utan och ta smuts och damm med sig så att den alltid är skinande ren och dessutom helt torr.

Det samma gäller för exempelvis köksredskap som varken behöver diskas eller torkas, bara sköljas av under kallt vatten.

Medicinutrustning och vattenledningar blir bakteriefria

Farliga mikroorganismer på läkarnas utrustning, bakteriekolonier i vattenledningar eller köttrester på slakteriets maskiner utgör i dagsläget en hälsorisk för oss.

Men bakterier kan inte växa på ett rör eller ett instrument som är tillverkat av den nya, laserbehandlade metallen eftersom det räcker med en vattendroppe för att skölja bort dem. Därför kommer ytorna att vara rena och bakteriefria.

Världens dyraste material

Vilket är världens dyraste material? Både guld, platina och diamant finns på listan som dock toppar av ett helt annat material.