Kan spindelnät tillverkas på syntetisk väg?

Spindelväv är både tunn och stark. Kan man tillverka den i laboratoriet, och vad kan ett sådant material användas till?

En spindels spinnkörtlar är en mycket effektiv kemisk fabrik. I körtlarna förvandlar spindeln en proteinlösning till starka fibrer, och den gör det dessutom vid låg temperatur, lågt tryck och med vatten som lösningsmedel. Fibrerna är generellt såväl lätta och elastiska som starka. Tråden i ett nät kan till exempel sträckas 40 procent utan att brista, och draghållfastheten är omkring fem gånger högre än hos stål. Spindelns väv är med andra ord ett utmärkt material, och det görs många försök att efterlikna den. Hittills är det med begränsad framgång, för processerna är svåra att härma i laboratoriet. Man har lyckats spinna trådar som påminner om spindelns, men de är inte lika starka och ofta tio gånger tjockare än den äkta varan. I april 2008 tillverkade tyska forskare vid det tekniska universitetet i München korta trådar genom att blanda proteiner från bakterier, som fått två gener från korsspindeln. Konstgjort tillverkad spindelväv kan ha många användningsområden. Den kan till exempel användas till ett lätt och starkt emballage, fallskärmar och trådar till att sy ihop sår med. Tunna membran för användning i bränsleceller kan också vara aktuella, och då trådarna kan absorbera en massa energi, är de väl lämpade för airbags och skottsäkra västar.