Hur upptäcker man metallutmattning?

Vad är egentligen metalltrötthet, och hur kan man upptäcka den?

1 september 2009

Brott på grund av metalltrötthet är ett all-varligt problem. Till exempel orsakas 90 procent av alla haverier inom maskinindustrin av metalltrötthet, eller utmattning, som fackfolk kallar det. Utmattningen kan till exempel få en axel i en motor att kollapsa. Utmattningen beror på sprickor, och nästan alla sprickor börjar på ytan av ett material som utsätts för varierande belastning. Inre sprickor är sällsynta, men de förkommer. De första sprickorna uppstår typiskt där det till exempel finns en defekt svetsning eller bara en rispa i ytan. När väl en spricka har bildats, kommer den att växa tills deformationen blir så stor att materialet brister. Utmattning av ett material kan i vissa fall ses med blotta ögat, men oftast används hjälpmedel som röntgen, ultraljud och ultraviolett ljus för att avslöja de första sprickorna. Man vet av erfarenhet hur stor belastning en viss komponent tål, och därför byter flygbolagen ut speciella komponenter när ett flygplan har tillbringat ett visst antal timmar i luften – även om det inte förekommer det minsta tecken på metalltrötthet.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: