nb_u17 Beer

Öl ska göra kvinnor vackra

En ny japansk öl utlovar ett mer ungdomligt utseende. Den hemliga ingrediensen är ett protein från hud och annan bindväv.

23 april 2015 av Karine Kirkebæk

Det kan låta lite för bra för att vara sant. Men det japanska bryggeriet Suntory har bryggt en öl som enligt uppgift både skulle ge huden fasthet och en vacker glöd - och därmed ge öldrickaren ett ungdomligt utseende.

Ölen som heter Precious innehåller proteinet kollagen som alla människor naturligt har i sin bindväv - till exempel hud, ledband och hinnor runt musklerna. Kollagen kan också injiceras i huden för att till exempel ge mer fylliga läppar eller en slätare hud.

VIDEO: Se reklamen för ölen

Kollagen-proteinet produceras i cellerna. Proteinet håller ihop huden och tillför dessutom fasthet och elasticitet. Ju äldre vi blir desto trögare blir den naturliga produktionen av kollagen, och det resulterar i fler rynkor och tunnare hud.

Populärt med grisfötter

I Japan är kollagen en populär tillskottsprodukt bland kvinnor, som i stor skala köper både pulver, maträtter, godis, sylt och nudlar med tillsatt kollagen för att uppnå vacker och ungdomlig hud.

Rätter som innehåller grisfötter, hajfenor och kycklingskinn har ökat i popularitet för att de har ett naturligt högt innehåll av proteinet.

Två gram kollagen

Varje Precious-öl innehåller två gram kollagen – och därutöver fem procent alkohol.

Ölen säljs bara på den japanska ön Hokaido, men läsaren ska inte misströsta över den ouppnåeliga ölen. För forskare menar att det inte går att bevisa att direkt intag av kollagen ger finare hud.

Egyptier använde gift som skönhetsmedel