Hvordan laver man stenfri druer?

Hur gör man vindruvor kärnfria?

Kärnorna i vindruvor är irriterande att tugga på och därför tar vindruvsproducenterna fram kärnfria vindruvor med klonade växter och möjligtvis ett stänk hormonpulver.

13 april 2016

Vissa växter kan bilda frukter utan att ha pollinerats eller befruktats. De som har denna egenskap kallas partenokarpa.

För att föröka dessa växter klipper odlarna sticklingar eller rotskott från en bra planta och planterar dessa som självständiga små plantor.

Klonade växter skapar kärnfria vindruvor

I stora odlingar startar producenterna hela cellkulturer från en bra ursprungsplanta, så att varje enskild cell utvecklas till en klon av moderplantan. Klonens alla frukter är lika, men detta har också nackdelar.

Växterna är så lika att de vid ett angrepp dukar under för samma skadedjur och sjukdomar. Flera odlare hjälper också sina frukter på vägen genom att behandla med tillväxthormoner.

Många andra frukter och grönsaker finns även i kärnfria varianter. På varuhusens hyllor ligger det till exempel både bananer och gurkor utan frön. Vattenmeloner har också utvecklats i en kärnfri version.

Så blir vindruvorna kärnfria

Med tillväxtämnen och stödpinnar lurar odlare växter att föröka sig, trots att de inte har några frön som de kan sprida i jorden. Skotte på en bra vinplanta ger på så sätt upphov till mängder av saftiga kärnfria druvor.

1. En stickling tas från en planta som odlaren gärna vill ha flera av. Det kan vara en liten kvist, ett sidoskott, ett rotskott eller bara ett blad.

|

2. Sticklingen behandlas med hormonpulver så att den lättare bildar nya rötter. Den planteras ut när sticklingen sedan har bildat rötter.

3. Andra odlare ympar sin stickling på en redan existerande rotstock, så att den växer snabbare och bättre.

4. Vissa plantor bildar frukter, trots att de varken har pollinerats eller befruktats. Därför kan odlare få fram exempelvis kärnfria druvor om de själva förökar plantorna.

Läs mer om vad vi stoppar i munnen på vår sida om livsmedel.

FEM FRAMAVLADE FRUKTER

Frukter kan inte bara göras kärnfria - de kan också kryssas och manipuleras så att helt nya sorter uppstår. Det kallas hybridfrukter och här är fem exempel:

? PINEBERRIES, eller ananasjordgubbar är en korsning mellan två jordgubbssorter. Bären smakar ananas. Pineberries liknar jordgubbar men är ljusa med en nätaktig yta.

? LEMATON är en genetiskt modifierad tomat, som är gulaktig med smak av citron och lite av ros.

? APRIKOSPLOMMON är en korsning mellan de båda frukterna och liknar plommon men smakar aprikos.

? POMATO uppstår när toppen av en tomatplanta ympas på en potatisplanta. Resultatet är vitaktiga tomatfrukter upptill och potatis på rötterna.

**?