Ingår tång i mjukglass?

Jag har hört att det tillsätts tång, när man gör mjukglass. Kan det verkligen stämma?

1 september 2009

Det finns faktiskt ett ämne i mjukglass, som är utvunnet ur tång. Ämnet heter karrageenan, och det finns också i till exempel tandkräm, vingummi, pudding och salladsdressing. Karrageenan används som förtjockningsmedel – det ger konsistens, så att tandkrämen stannar kvar på tandborsten, liksom det hindrar mjukglass från att bli alltför lättflytande. På varudeklarationer står ämnet i regel under beteckningen E407. Karrageenan upptäcktes på Irland, och det är uppkallat efter en stad på Irlands västkust. I mitten av 1800-talet fann irländarna att om man kokade mjölk med litet tång, blev det pudding av det. Rent kemiskt är karrageenan en så kallad fykokolloid. Den består av långa, spiralformade molekyler, som hålls ihop i tångplantan. Enkelt uttryckt utgör det plantans skelett. Karrageenan utvinns ur tång genom att man kokar den. Därefter tar man bort orenheter med hjälp av sprit, och kvar blir en ren och naturlig produkt. Större delen av den tång som används för att framställa karrageenan odlas i tropiska farvatten. Här växer nämligen tången mycket snabbt och kan bli upp till 50 meter lång. Odlingen sker till exempel genom att man fäster små tångplantor på en tvättlina med hjälp av klämmor och sänker ned linan i vattnet. Fyra till sex veckor senare kan man skörda stora tångplantor, som torkas på stranden, innan de skickas för bearbetning. Knappt en tredjedel av världens totala karrageenanutvinning sker i Danmark.