© Impossible Foods

3 matvaror du kommer äta i framtiden

Rött kött slår hårt mot miljön, men i framtiden kommer vi kunna äta det med gott samvete. Matingenjörer har utvecklat en blodig vegetarisk biffen och en nederländsk forskare arbetar hårt med att kött som odlats i petriskål ska bli billigare än den äkta varan.

25 juni 2017 av Martin Bernth

Vegbiffar fyllda med vegetariskt blod

© Impossible Fooda

Företaget Impossible Foods i USA har utvecklat en växtbaserad färsbiff som innehåller en av de viktigaste smakgivarna från riktigt kött – blod.

Heme är den hemliga ingrediensen som ger växtbiffen köttsmak och färg. Hememolekylen består av en järnatom som är bunden till färgämnet porfyrin. Järnhalten ger den metalliska smaken som blod är välkänt för.

Heme ingår i kroppens blodtransporterande protein hemoglobin, men forskarna har hittat en metod som gör det möjligt att skapa vegetariskt heme från sojabönor.

Ärter blir till trådiga kycklingstrimlor