Laserstråle kan flytta en cell åt gången

Danska forskare vid Forskningscenter Risø har fått ett genombrott i konsten att flytta oerhört små föremål med hjälp av laserstrålar. Sedan 1980-talet har det varit möjligt att använda ljusstrålar som pincetter för att flytta bland annat celler, men det har bara varit en enskild cell åt gången och alltid ett enstaka skikt. Med den nya tekniken kan forskarna flytta hela grupper av celler i tre dimensioner. En dator styr särskilda ljusfilter, som delar en tjock laserstråle i många små strålar, och de enskilda strålarna kan styras så exakt att de kan flytta objekt med en storlek på en tusendels millimeter. Den exakta kontrollen gör att ljuspincetten kan bli ett mycket nyttigt redskap. Bland annat kan den användas till att bygga upp mänskliga organ cell för cell eller för att bygga nanomaskiner.