Lasermikroskop räddar bakterieliv

Om små levande organismer som bakterier eller alger hamnar under ett elektronmikroskop, går de i regel en säker död till mötes, vilket är något som försvårar forskningen. Nu har emellertid forskarna Jeff Squier och Michiel Müller vid University of California i San Diego i USA uppfunnit ett betydligt skonsammare sätt att studera dessa små organismer. Metoden som kallas THG – Third Generation Microscopy – gör det nu möjligt att undersöka molekylära processer i levande celler utan att döda dem. En mycket stark laserstråle riktas mot organismen, till exempel en pytteliten alg, och genomlyser den. Atomer i algen åstadkommer då en resonans och reflekterar ljuset. När det reflekterade ljuset registreras, kan forskarna med datorns hjälp konstruera en detaljerad bild av algen utan att skada den. När forskarna hittills har studerat levande celler i elektronmikroskop har de använt sig av så kallad fluorescerande mikroskopi. Då märks cellerna med ett lysande ämne som fastnar på olika delar av cellen – men oftast innebär det alltså även att cellen dör.