Laser skall göra mikrochipset hundra gånger mindre

Fysikerna droppar atomer på ett kretskort

1 september 2009

Bort med klumpiga TV-apparater, ohanterbara datorer och tunga datorstyrda verktyg. Om bara några år är japanerna klara med en revolutionerande ny teknik, som kan göra apparaternas klumpiga mikrochips flera hundra gånger mindre än de är idag. Forskarna har nämligen kommit på ett helt nytt sätt att bygga upp chipsen på. Tekniken överskrider den nuvarande teknikens gränser för hur små mikrochipsen kan vara. Medan man idag lägger ut chipsens transistorer och ledande skikt på en tunn platta av kisel, skall varenda en av elektronikens atomer nu droppas på plattan. Först kyler man ned ett grundämne som argon eller neon till den absoluta nollpunkten. Vid denna extrema kyla övergår atomerna i ett tillstånd av elektromagnetiska vågor och klumpar ihop sig till en intensivt energiladdad kula. Genom att beskjuta kulan med laser får forskarna denna att utsända atomer. När atomerna ”droppar ut” från kulan, samlas de upp i en mikroskopisk form, som lagrar atomerna i ett bestämt mönster. På detta sätt har forskarna lyckats skapa bilder som inte är större än 30/1000 millimeter i varje ledd. Enligt forskarna kan bilderna kanske bli flera tusen gånger mindre genom en fortsatt teknikutveckling. Även om tekniken ser lovande ut, är det en bit kvar mellan bilder och mikrochips. För att kunna tillverka den nödvändiga elektroniken i ett mikrochips måste man åstadkomma betydligt kraftigare atomstrålar än idag. Forskarna är emellertid optimistiska och tror på att strålarna kommer att innehålla tillräckligt med atomer inom några år.