Lans sticker hål i ljudvallen

Ljudbang splittras upp i svagare ljudvågor

1 september 2009

Dånet från ett flygplan som flyger med överljudshastighet kan vara öronbedövande. Därför är det förbjudet att gå genom ljudvallen över land. Nu är teknikerna från NASA och Gulfstream Aerospace dock i full färd med att utveckla en teknisk anordning till överljudsplanen. Enligt ingenjörernas beräkningar skall den kunna reducera de obehagliga ljudbangarna markant. Chockvågorna uppstår när ett flygplan närmar sig det som kallas Mach 1, vilket motsvarar att ett plan flyger med cirka 1200 km/h vid havsytan. Hittills har överljudsplan skapat kraftiga ljudbangar, som kan krossa rutor eller får hus att skaka och spricka. Den tekniska anordningen Quiet Spike är en sju meter lång lans av kompositmaterial. Lansen har testats på NASA Drydens F-158 med stor framgång. Mätningar visar att lansen splittrar upp chockvågen med ljud som uppkommer framför planet, och omvandlar den till mindre chockvågor. Ljudvågorna rör sig parallellt ned genom atmosfären, och de ger var och en mycket mindre ljud ifrån sig, när de kommer ned på jordens yta. Lansen väger endast omkring 200 kilo och är flexibel – den kan nämligen dras in när planet rör sig i låga hastigheter. På så sätt undviker man turbulens och ökat luftmotstånd. Uppfinningen kan betyda en snar återkomst för civila överljudsplan, i första omgången i form av supersoniska flygplan för resor för välbeställda affärsmän.