Kryp står modell för framtidens dator

Forskare har funnit en brasiliansk skalbagge, vars skal kan användas till fotoniska kristaller i optiska datorer.

Ibland finns saker som forskare i åratal har försökt skapa i laboratorier redan i naturen. Det gäller till exempel skalbaggen Lamprocyphus augustus. Fysiker vid Utah University har studerat dess skal och kommit fram till att det kan bilda basen för framtidens snabba optiska datorer. Datorerna skall baseras på optiska kretsar. Forskarna hoppas att de kan tillverkas av fotoniska kristaller, som leder ljusfotoner i stället för elektroner, som i dagens datorer. Inom datorforskningen har fysikerna länge letat efter ett material för idealiska fotoniska kristaller, som kan manipulera och förstärka ljus, så att det kan användas i integrerade kretsar. Nu har forskarna kommit fram till att skalbaggen, som är 2–3 centimeter lång och lever i Brasilien, kan ha de rätta egenskaperna. Skalbaggens skal utsänder en iriserande, grön färg, som inte kommer av pigment, utan för att dess skal manipulerar solljuset så att det uppstår interferens. Då fysikerna undersökte skalbaggen, upptäckte de att skalet har en nätstruktur påminnande om diamantens, som har en på flera sätt idealisk struktur. Den är dessvärre dock för tät. Skalbaggens skal består av 200 block av kitin, som är arrangerade åt alla håll. Därför iriserar skalen oavsett hur de belyses, och det är just vad forskarna söker.