Trawler Cohasset

Fjärrstyrd kamera visar fartygets enkla utrustning

Små fiskebåtar fungerade som krigsfartyg i slaget om Atlanten. Nu visar arkeologer hur dåligt utrustade fartygen faktiskt var.

Historien säger

Natten till den 19 juni 1942 patrullerade fartyget USS YP-389 utanför North Carolinas kust, när det plötsligt utsattes för häftig beskjutning från en tysk ubåt. Striden var ojämn, för YP-389 var en vanlig fiskebåt, som hade sjösatts som trålaren Cohasset och vid krigets utbrott utrustats med helt basala självförsvarsvapen.

Medan den amerikanska flottan bekämpade japanerna i Stilla havet, sattes fiskebåtar som YP-389 in på Atlanten för att skydda amerikanska konvojer. Kusten vid North Carolina var speciellt farlig.

Marine archeologists

I detta område, som i folkmun fick namnet ”Torpedsundet”, sjönk omkring 400 fartyg. Ett av dem var YP-389, som dukade under efter en halvtimmes ojämn strid, i vilken sex miste livet.

Arkeologerna säger

År 2009 sände arkeologer från The National Oceanic and Atmospheric Administration ned en fjärrstyrd farkost för att hitta och fotografera YP-389. Vraket, som ligger på 91 meters djup, visade sig vara otroligt välbevarat. Skrovet står på kölen, och eftersom borden på sidorna hade fallit av, kunde arkeologerna titta direkt in i fiskebåtens inre.

Med en avancerad högupplösningskamera fotograferade och filmade arkeologerna genom hela vraket. På så sätt har de fått en bättre inblick i hur vanliga fiskebåtar på mycket kort tid förvandlades till krigsfartyg.

Wreck of YP-389

YP-389 var beväpnad med en enda 76 mm däckskanon, tre kulsprutor och fyra sjunkbomber. Fartyget hade däremot inte någon utrustning, till exempel sonar, som kunde skydda det.

Undersökningen är en del av ett större projekt, som skall kartlägga vrak i norra Atlanten.