nb_u08 Femern

Sänktunnel spräcker budgeten

Världens säkraste tunnel – Fehmarn-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark – kan bli upp till 11,5 miljarder kronor dyrare än förväntat.

19 februari 2015 av Morten Kjerside Poulsen

Man skulle trott att 59 miljarder kronor var tillräckligt för att skapa en fast förbindelse mellan Tyskland och Skandinavien.

Men nu visar det sig att den 17,6 km långa sänktunneln kan bli upp till 11,4 miljarder kronor dyrare än förväntat.

Förbindelsen över Fehmarn Bält består först och främst av världens längsta sänktunnel på 17,6 km mellan Rødbyhavn i Danmark och den tyska ön Fehmarn.

Fehmarn-tunnel blir världens säkraste

Tunneln är banbrytande på en lång rad områden och har redan före det att konstruktionen kommit i gång, lovordats för sin höga säkerhetsnivå.

Tunnelns en meter tjocka yttervägg är bl.a. utrustad med brandskyddsmaterial som kan motstå temperaturer på upp till 1360 grader.

Tillsammans med videoövervakning och kraftiga fläktar som blåser ut rök från tunneln ska väggen se till att trafikolyckor inte utvecklar sig till en katastrof.

Tontunga betongelement blir till Fehmarn-tunnel

Men det att stöpa och sätta ihop de 89 betongelementen på vardera 70 000 ton är inte helt okomplicerat, vilket också avspeglas i de anbud som Fehmarn-projektets entreprenörer har skickat in.

Priset för att bygga under Fehmarn Bält hamnar långt över budget, och företaget bakom förbindelsen har varit tvungna att öka budgeten så att projektets samlade kostnader landar på 70,5 miljarder kronor.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: