Broar utmanar ingenjörerna
Broar

Byggandet av världens högsta bro tvingade ingenjörerna att tänka kreativt.

© Shutterstock

Sju broar som utmanade ingenjörerna

De ska korsa jordens djupaste avgrunder och stå emot jordskalv och orkaner. Broar sätter ingenjörsvetenskapen på stora prov.

2 oktober 2017 av Christian Juul

Längsta glasbron 

© Getty Images

För att minska restiderna tvärs över Kinas 9,6 miljoner kvadratkilometer har ingenjörer byggt den 164,8 kilometer långa Danyang-Kunshan Grand Bridge. Bron tillåter att höghastighetstågen kör i över 300 kilometer i timmen.

Mest motståndskraftiga bron  

© Shutterstock

Rio-Antiriobron i Grekland står emot jordens starkaste krafter. Bropelarna kan röra sig upp till 1,3 meter från sida till sida vid ett jordskalv och brons kablar har små fenor som kan dirigera om starka vindbyar.


Längsta bron

© Imagine China

För att minska restiderna tvärs över Kinas 9,6 miljoner kvadratkilometer har ingenjörer byggt den 164,8 kilometer långa Danyang-Kunshan Grand Bridge. Bron tillåter att höghastighetstågen kör i över 300 kilometer i timmen.

Högsta bron

© Getty Images

Det är 343 meter från dalens botten till toppen av masterna på Millauviadukten. Trots det är den franska brons däck och master förvånansvärt lätta. Genom att bygga dem i stål i stället för betong sänktes vikten från knappt 200 000 ton till 36000 ton.

Längsta farbara vattenbron 

© Scanpix

Fartyg på väg mellan de så kallade Mittelland- och Elbe-Havelkanalerna i Tyskland slipper slussar och en lång omväg. Den 918 meter långa Kanalbrücke Magdeburg gör det möjligt för fartyg som är lastade med upp till 1 350 ton gods att ta en genväg högt över Elbe.

Största flytande bron

© WSDOT

Evergreen Point Floating Bridge i USA består av 400 000 ton flytande betong. Sjön

är så djup och jorden på botten så lös att ingenjörerna valde bort bropelare och i stället byggde bron på 77 vattentäta betongpontoner fyllda med luft.

Mest plastbesparande bron 

© Getty Images

Med cirka 100 000 invånare per kvadratkilometer i centrala Shanghai var det svårt att få plats med en ramp till den stora Nanpubron. Kineserna löste uppgiften genom att bygga den drygt en kilometer långa rampen som en stor spiral.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: