Panama canal machine

Ånggrävmaskinen möjliggjorde Panamakanalen

De nyskapade ångdrivna grävmaskinerna var anledningen till att Panamakanalen kunde stå klar för 100 år sedan. Se videon av det mekaniska underverket här i artikeln.

1 oktober 2013 av Else Christensen

När Panamakanalen skulle byggas 1904 köpte chefsingenjören John Findlay Wallace mäktiga ångdrivna grävmaskiner. Grävmaskinerna var monterade på en tågvagn och bestod av en ångpanna och längst fram en arm försedd med en skopa.

Utan innovationen hade bygget av kanalen tvärs igenom Panamas landtunga inte gått att genomföra.

Veteranentusiaster bevarar mekaniken

Ånggrävmaskiner av märket Bucyrus vägde 95 ton och flyttade nästan 8000 ton mellanamerikansk jord, djungelmark och stenblock om dagen. Amerikanska veteranentusiaster försöker idag bevara de gamla maskinerna, vilket kan ses i klippet nedan.

Den ångdrivna grävskopan i den här videon är dock från en lite senare period än de som grävde Panamakanalen. Det kan ses på att den är monterad på larvband och kan snurra 360 grader. Men principen är den samma.

Ångmaskiner grävde 90 procent av Panamakanalen

Läs mycket mer om ånggrävmaskinen och dess betydelse för Panamakanalen i Illustrerad Vetenskap 16/2013. Prenumeranter på Illustrerad Vetenskap kan ladda ned artikeln som PDF genom att klicka på knappen nedan.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: