Konstgjord larv skall hitta landminor

1 september 2009

Ett forskarlag vid Tufts University i USA har utvecklat en liten robot, som kan krypa, åla och vrida sig iväg på exakt samma sätt som en riktig larv gör i naturen. Inspirationen till roboten är hämtad från Manduca sexta-larven. Dess kropp består av flera leder, som var och en innehåller 70 muskler och en nerv som styr varje muskel. Mekanismen är så enkel att larven inte behöver någon hjärna för att röra sig. Skär man av larvens huvud, kravlar den bara vidare. Larvroboten består av en ihålig kropp, i vilken det sitter rader av små trådfjädrar. När ett batteri, som är inbyggt i kroppen, sänder ström genom fjädrarna, drar de sig samman, och när strömmen avbryts slackas fjädrarna igen. Dessa skiftningar får den lilla roboten att långsamt röra sig framåt. Hoppet är att man på längre sikt skall kunna utveckla billiga larvrobotar, som kan programmeras till olika specialuppgifter. Sådana robotar kommer till exempel att vara idealiska för att kravla genom ett minfält och söka efter minor. De kommer också att kunna sändas in i områden, som är giftiga för människor eller kraftigt radioaktiva. De kan till och med komma att sändas in i kroppen på levande människor för att ta vävnadsprover.