nb_u04 Turing

Forskare flockas runt Turing

Den här helgen samlas världens ledande forskare inom artificiell intelligens för att granska matematikern Alan Turings teorier.

22 januari 2015 av Carsten Nymann

Han är känd för att ha knäckt tyskarnas Enigma-kod under andra världskriget och för att ha uppfunnit datorn.

Men fyra år före sin död 1954 utformade den berömde matematikern Alan Turing även ett test som skulle avgöra huruvida en maskin besatt mänsklig intelligens.

Turing-testet, som det sedan dess har kallats har emellertid varit hårt kritiserat, sedan det förra året lurades av ett ryskt utvecklat datorprogram.

AI-forskare granskar Turing

Programmet klarade testet, även om det tydligt inte besitter äkta artificiell intelligens (AI) i modern mening.

Därför är världens ledande forskare inom artificiell intelligens den här veckan samlade i Austin, Texas, USA, där de ska de ska ge testet en väl behövd översyn.

Bland annat vill forskarna gärna införa allmänbildningsfrågor, språkliga sammanhang och be datorerna komma med förslag på orsaker till aktuella händelser.

Ny film kastar strålglans över Turing

Turing kallade för övrigt inte sitt test för Turing-testet, utan "The Imitation Game", för att det för maskinen gick ut på att imitera en människa.

"The Imitation Game" är också titeln på en ny film om Turing, som hade premiär i Sverige förra veckan, och som har väckt förnyad uppmärksamhet kring forskaren.

Läs mer om Alan Turing i artikeln nedan:

Turing-testet

Turing-testet går ut på att en domare via textmeddelanden för dialog med en människa respektive en maskin - alltså en dator.

Klarar domaren inte att avgöra huruvida han talar med en riktig människa, har maskinen klarat testet och besitter - enligt Turing - artificiell intelligens.

Testet har emellertid visat sig ha en del brister.

Ett ryskt utvecklat datorprogram utgav sig 2014 för att vara en 13-årig ukrainsk pojke med begränsade kunskaper i engelska.

På det sättet blev de ibland bristfälliga svaren som programmet gav domarna uppfattade som mänskliga av hela 33 procent av de domare som genomförde testet.

Turing-testet premierar inte rätta svar på faktafrågor. I stället värderas hur nära svaren är något som en människa skulle ha svarat.