Katamaranfärja går med 110 km/t

Överfartstiden på Engelska kanalen mellan Caen och Portsmouth halveras

1 september 2009

Sjöfarten är klar med motsvarigheten till flygtrafikens Concorde. Inte bara med avseende på utseende utan även i fråga om prestation förtjänar snabbfärjan BGV S120 att jämföras med Concorden. Passagerarfärjan håller 110 kilometer i timmen och har byggts för att gå över Engelska kanalen. Där skall den halvera överfartstiden från sex till tre timmar. Färjan har ett långt och smalt huvudskrov, som stabiliseras av en ponton på var sida. Färjans aerodynamiska form gör den ytterst sjövärdig, varför den kan gå i väder, som tvingar andra höghastighetsfärjor att stanna i hamn. Konstruktionen gör också att BGV S120 ligger högt i vattnet, vilket gör att den kan gå på grunt vatten – till och med i större floder. Med fyra flygplansturbiner har färjan en total motorstyrka på 70000 hästkrafter. Det är mer än dubbelt så mycket som färjorna på rutten Köpenhamn/ Helsingborg och Oslo. Det franska företaget BGV High Speed Craft, som står bakom katamaranen, håller även på att utveckla en fraktversion, som dock inte kan gå lika fort som passagerarfärjan. Färjorna på rutten mellan Caen i Frankrike och Portsmouth i England kostar uppemot 400 miljoner kronor styck, och de förväntas vara klara för jungfrufärd 2006.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: