Kan kontaktlinser ge mörkerseende?

Man kan köpa kikare och kameror så att man kan se i mörker, men kan det stämma att man också kan tillverka kontaktlinser som ger bättre mörkerseende?

Enstaka företag hävdar att de har utvecklat särskilt färgade kontaktlinser, så att man även under natten kan se klart och tydligt. Någon dokumentation finns emellertid inte, så det måste hittills betraktas som önsketänkande. Problemet är att ljusmängden om natten är mycket liten. Detta kan en kontaktlins inte ändra på, men det kan däremot den teknik som är inbyggd i nattkikare och kameror för användning i mörker. Tekniken utnyttjar det blygsamma ljus som trots allt finns om natten. Ljuset består av fotoner, som en fotokatod konverterar till elektroner. Med hjälp av en stor spänningsskillnad drivs elektronerna genom en tunn platta av ett material som friger tusentals elektroner varje gång det träffas av en elektron. När denna kaskad av elektroner därefter träffar en skärm som är täckt av ett tunt lager lysmassa, sänder skärmen en ström av fotoner vidare, och det är de som skapar den synliga bilden. På grund av lysmassans karaktär kommer bilden att bli lite grönaktig. Sammanfattningsvis kan man säga att en nattkikare förstärker det ljus som redan finns. De många processerna kräver en del energi och därmed finns det en gräns för hur liten utrustningen kan bli. Att den blir så liten som en kontaktlins är inte särskilt troligt.