Kamera tar 200 miljoner bilder i sekunden

Unika stillbilder avslöjar svagheter i skottsäkra västar

1 september 2009

En ny apparat kan fotografera så snabbt att till och med projektiler i full fart ser ut att stå stilla. Hela 20 miljoner knivskarpa bilder kan den så kallade ”200 Imacon” ta på de tio millisekunder det tar för ett öga att blinka. Uppfinningen från företaget Hadland Photonics har väckt förtjusning hos forskare, som arbetar med mikroskopiska, ultrasnabba och komplexa processer. Med kameran kan de fotografera alla de händelser som ögat inte har en chans att hinna se. Vid University of Rhode Island i USA använder forskarna till exempel apparaten till att undersöka hur bra skottsäkra västar är på att skydda bäraren mot vilsekomna projektiler. Kameran börjar ta bilder, så snart projektilen rör sig in framför linsen. Efter bara fem miljarddels sekund är den första bilden klar och kameran redan i gång med att ta en ny. Fortlöpande skickar kameran bilderna till en dator, som utifrån det stora antalet bilder skapar en överskådlig bildserie av händelsen. Bilderna avslöjar de förhållanden vid vilka västen inte fungerar optimalt. De ger också forskarna en idé om hur materialet kan förstärkas, så att västen blir säkrare.