Kackerlacka styr robot

Insekt på en bordtennisboll ersätter avancerad datornavigation

1 september 2009

Bara att balansera över ett vardagsrumsgolv kräver nästan oöverskådliga datorberäkningar för en robot. Många robotforskare anser därför att robotarna i stället bör härma insekternas instinktiva beteende. Nu har emellertid en studerande vid University of California, Garnet Hertz, vänt upp och ned på diskussionen och låtit en kackerlacka styra en robot. Kackerlackan sitter fastspänd ovanpå en bordtennisboll, som fungerar som datormus. När kackerlackan till exempel rör sig åt höger, rullar vagnen åt samma håll. För att få kackerlackan att undvika hinder har Hertz utnyttjat insektens aversion mot ljus. Djuret omges av en halvcirkel av dioder, som lyser om vagnen närmar sig ett hinder i färdriktningen. När kackerlackan söker sig bort från ljuset, styr den samtidigt vagnen runt hindret. Hertz har inga förslag på hur uppfinningen kan användas konkret. Syftet med projektet är först och främst att få igång en diskussion om möjligheter och risker med att låta teknik och biologi smälta samman.