Jumbojetens ersättare till hälften vinge och till hälften flygplan

Nytt flygplan förbrukar 25 procent mindre bränsle

1 september 2009

En helt ny typ av passagerarplan håller på att se dagens ljus. Ingenjörer från Boeing och NASA håller på att konstruera ett plan, vars kropp och vingar närmast går i ett, och där sidorodret har ersatts av två rör – ett på varje vingspets. Planet kallas ”Blended Wing Body” eller ”flygande vinge”. Liksom en Boeing 747-400 jumbojet kommer vingplanet att rymma 450 passagerare, men det blir sju procent lättare, drar 25 procent mindre bränsle och blir 15 procent billigare i drift. Enligt beräkningar går det att bygga en flygande vinge med plats för 800 passagerare, men än så länge planerar man alltså ett plan för 450 passagerare, som blir 50 meter långt och har en spännvidd på 80 meter. För att testa hur det nya planet kommer att bete sig i luften, håller ingenjörer från Boeings thinktank Phantom Works och NASA på att bygga en 14-procentig skalmodell av den flygande vingen. Modellen får en spännvidd på elva meter och en vikt på drygt 800 kilo. Den skall fjärrstyras från en simulator och skall genomföra 30 testflygningar på cirka en timme vardera. Den utrustas med avancerad mätutrustning och en videokamera, så att ingenjörerna på marken kan följa planets uppförande. Modellen förväntas bli färdig nästa år och bli klar för testflygningar redan i början av år 2002.