Jättevinge sätter nytt höjdrekord

Soldriven farkost når upp till en höjd av 29 kilometer

1 september 2009

NASAs nyaste luftfarkost, Helios, flyger inte fortare än att en cyklist kan hänga med. Den har ingen raketmotor, ingen kabin, ingen pilot och väger mindre än en personbil, men i augusti satte Helios nytt höjdrekord för icke-raketdrivna farkoster, då den nådde en höjd på över 29000 meter. Det fjärrstyrda planet håller sig uppe med hjälp av solenergi, som det samlar upp med 62000 solceller fördelade över en 75 meter bred vinge. Inte ens en Jumbojet har ett lika stort vingomfång. Trots rekordet uppnådde testflygningen faktiskt inte sitt mål, eftersom NASA strävade efter en höjd på 100000 fot, eller 30,5 kilometer. Ett lätt molntäcke försenade avgången för Helios, som kräver klar himmel för att lätta och måste landa innan det blir mörkt. För NASAs tekniker är nästa mål därför att utveckla ett batteri, som kan lagra energin från solcellerna, så att Helios 14 motorer kan drivas på natten. När det är klart, förmodligen år 2003, hoppas NASA att flygplanet kan hålla sig i luften i månader åt gången. Det mycket speciella flygplanet kan – när det är färdigutvecklat – bland annat användas till att samla in meteorologiska data och överta arbetet från kommunikationssatelliterna, som är mycket dyrare i drift.