La Palma

Oknäckbara koder lanseras 2016

Kinesiska forskare är mycket nära att sända upp en satellit som kan hantera framtidens kvantkoder.

25 juni 2013 av Rolf Haugaard Nielsen

Hemliga meddelanden skrivna i kod har spelat en huvudroll i allt från Cæsars erövringar till andra världskriget och VM i fotboll 2010.

För varje kodnyckel som någonsin skapats har skickliga hackare tänkt ut en dyrk, som kan knäcka koden och avslöja meddelandets hemligheter. Nu utvecklar kinesiska forskare ett kodsystem, som troligen aldrig kommer att kunna knäckas.

Kvantkoder kan inte avläsas

Framtidens kodmetod kallas kvantkryptering, och den är baserad på fysikens lagar i stället för på matematiska algoritmer.

Forskarna tar sin utgångspunkt i den gren av fysiken som kallas kvantmekanik. Den beskriver beståndsdelar mindre än atomer och gör det möjigt att skapa koder som inte kan avläsas utan att själva avläsningen förstör koden.

Koderna "skrivs" med fotoner, vars svängningsriktning bestämmer hur de avläses. Om en hackare försöker mäta på en foton, kommer dess svängningsriktning oundvikligen att ändras, vilket förstör koden.

Satellit är nästa steg

Hittills har användningen av kvantkoder varit begränsad till belysningsnätet, och koderna kan maximalt sändas 100 kilometer.

Skall kvantkoderna kunna skydda militär kommunikation och globala pennningtransaktioner, kan de inte begränsas av behovet av kablar.

År 2016 skall en kinesisk satellit därför bana väg för att oknäckbara, kvantkrypteringskoder skall kunna sändas jorden runt. Om försöket lyckas, kommer kryptologerna äntligen att gå segrande ur sin två tusen år långa kamp mot fientliga spioner.

Du kan läsa mycket mer om det kinesiska försöket, kvantkoder och hur de fungerar i det senaste numret av Illustrerad Vetenskap.