Føle hologram

Osynligt hologram kan styra musiken

Med hjälp av ny teknik har forskare skapat ett hologram av ultraljud som man kan ändra i luften. Se hur tekniken kan användas för att höja och sänka volymen

12 oktober 2015 av Morten Kjerside Poulsen

Nu kan du känna tredimensionella figurer i luften utan att de syns. Brittiska forskare har utvecklat ett så kallat ultrahaptiskt system som tar vibrationer från smartmobiler och handkontroller till helt nya dimensioner.

320 högtalare skapar hologram

Genom att få vågor av ultraljud att sammanstråla i speciella punkter har forskarna kunnat skapa små vibrerande punkter i luften som kan kännas med händerna.

Ultraljuden kommer från 320 små högtalare, så kallade transducer, som kan skapa flera punkter samtidigt i olika djup och höjd så att ett tredimensionellt, tydligt hologram av ljud skapas.

Hologram styr musiken

I videon ovan kan du se hur forskarna har omvandlat punkterna över en musikspelare till hanterbara knappar som kan spela upp och pausa musiken samt höja och sänka volymen.

I framtiden tror forskarna att tekniken bland annat kommer att kunna användas till att skapa ett förnimbart 3D-hologram av en CT-skanning så att kirurger exempelvis kan känna på en tumör innan de opererar bort den.

Läs mer om tekniken i artikeln här nedan.