Helikopterflygplan får enorma krafter

Nya vindtunnelförsök visar att jätten om ett par år är redo att lyfta.

1 september 2009

V-22 Osprey är namnet på ett tiltrotorplan med två motorer. Det används i synnerhet av det amerikanska försvaret, och nu utvecklar helikopterfabriken Bell och flygplanstillverkaren Boeing en extra muskulös version, som är utrustad med hela fyra rotorer. Quad TiltRotor kallas den och finns hittills bara som en modell, men försök i vindtunnlar 2006 har fallit så väl ut att farkosten förväntas sättas i produktion inom ett par år. Quad TiltRotor är en korsning mellan helikopter och flygplan. Vid start och landning uppför den sig som en helikopter, men väl uppe i luften tiltas rotorerna framåt och används som propellrar. När planet är helt färdigt kommer det att vara synnerligen väl lämpat för transport av trupp och nödhjälp. Quad TiltRotors extra uppsättning vingar och rotorer gör farkosten betydligt starkare än föregångaren. Medan V-22 Osprey tar 24 soldater eller en last på cirka 10 ton, skall Quad TiltRotors kunna lyfta 100 soldater eller en last på 25 ton på en gång. Tester i vindtunnel visar att konstruktionen håller för det.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: