CERN Large Hadron Collider

Ha koll på det här i vetenskapens värld 2015

Illustrerad Vetenskap förbereder sig inför ett nytt vetenskapsår och presenterar här det vi tror kommer prägla vetenskapen under året.

6 januari 2015 av Malene Breusch Hansen

De berömda vetenskapliga tidskrifterna Nature och Science har tittat in i kristallkulan för att hitta vetenskap huvudsakliga fokusområden under 2015. Illustrerad Vetenskap har också tagit en titt och presenterar här fem händelser som kan komma att sätta den vetenskapliga agendan under året.

? FYSIK: Accelerator ska avslöja fler partiklar

I mars 2015 står forskarna redo igen vid partikelacceleratorn LHC (Large Hadron Collider) i CERN i Geneve i Schweiz.

Acceleratorn har tidigare hittat bevis för att den eftertraktade Higgspartikeln existrerar. Den har ansetts vara en av de mest viktiga bitarna som saknats i standardmodellen som är fysikernas teori om universums elementarpartiklar.

CERN-acceleratorn är 27 km lång och är nedgrävd 100 m under jorden.

Efter två års väntetid och arbete med att uppgradera partikelacceleratorn står den nu klar för att med enorm kraft skicka ihop partiklar för att på så sätt försöka locka fram nya partiklar. LHC ska kollidera partiklarna med en kraft på 13 biljoner eV, vilket nästan är dubbelt så mycket som det nuvarande rekordet för acceleratorn.

Fysikerna hoppas att kunna hitta bevis för de så kallade supersymmetriska partiklarna – en slags tung tvillingpartikel till elementarpartiklarna.

? TEKNIK: Drönare tar över forskarnas arbete

Drönare har redan tagit över många funktioner i samhället och med den snabba utvecklingen inom tekniken under 2015 kommer turen också till vetenskapens värld.

De förarlösa fartygen kan bland annat hjälpa forskarna med att samla in prover för analys från ställen som är svåråtkomliga för forskarna – exempelvis vid polerna eller på havets botten.

? MEDICIN: Vaccin stoppar ebola

Forskarna räknar med att vinna kampen mot ebolaepidemin som har härjat i Västafrika sedan 2014 och kostat flera tusen människoliv.

Det starkaste vapnet mot sjukdomen är ett nytt vaccin som kan stoppa ebolaviruset från att breda ut sig ytterligare. Kliniska försök med flera olika slags vacciner ska enligt plan påbörjas först under 2015. Resultaten kommer att bli färdiga runt juni och då finns det förhoppningsvis ett eller flera vaccin klara för produktion.

Cirka 8 000 människor dog i ebola under 2014. I år ska ett vaccin tas fram.

Försök med medicin för att behandla sjukdomen hos de som har drabbats är redan i gång. Exempelvis finns det en behandling som använder antikroppar i blodet från personer som har överlevt ebola.

? RYMDEN: Året när vi kommer nära dvärgplaneterna

I mars i år kommer Nasas Dawnsond att landa på dvärgplaneten Ceres.

Ceres är den minsta av solsystemets fem dvärgplaneter, men det största objektet i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter.

Förmodligen döljer dvärgplaneten vatten eller is under sin skorpa.

Pluto är den andra dvärgplaneten som får besök under 2015. I juli kommer Nasas New Horizons att nå fram till dvärgplaneten efter en resa på fem miljarder kilometer.

Mötet mellan Pluto och New Horizons innebär den första nära titten på den steniga ytan, dvärgplanetens månar och atmosfärens innehåll.

New Horizons ska observera och samla in material om Pluto i juli i år.

? PALEONTOLOGI: 400 000 år gammalt dna kartläggs

Under 2015 kommer forskare att försöka kartlägga en 400 000 år gammal forntidsmänniskas fullständiga genom.

Skelettet hittades under utgrävningar i Sima de Los Huesos-gruvsystemet i norra Spanien – ett ställe som också är känt som "skelettgraven", där över tusen forntidsmänniskor låg gömda under jorden.

Om man lyckas analysera alla forntidsmänniskors gener kan det kasta nytt ljus över den evolutionära sambandet mellan olika människogrupper.