Gods tar tunnelbanan

Gigantiskt tunnelnät under Ruhrområdet skall avlasta trafiken

1 september 2009

Vägar och järnvägar har efterhand blivit så trafikerade och överbelastade att européerna måste finna alternativa sätt att transportera gods på. Universitet i Bochum i Tyskland har lagt fram en idé om att transportera gods genom underjordiska rör. Idén har döpts till CargoCaps, och den har tagit sin utgångspunkt i den så kallade EU-pallen. EU-pallen är en europeisk standardstorlek för godsförpackning. En enstaka EU-pall med gods beställs ofta av mindre företag, medan större företag beställer hela tågvagnar. CargoCaps skall i första hand användas i tunnlar under Ruhrområdet, som är ett gigantiskt industriområde i Tyskland. Vagnarna, som är förarlösa, skall färdas genom 1,6 meter breda, underjordiska rör. De skall vara eldrivna och kunna uppnå en hastighet av cirka 36 kilometer i timmen. Innan vagnarna skickas iväg programmeras de att själva finna vägen till sitt slutmål. Forskarna förutspår att det bara behöver vara två meters avstånd mellan vagnarna i transportröret. Detta väldigt korta avstånd är möjligt för att vagnarna kan svänga av till ett sidorör utan att sänka farten. Skulle något oförutsett ske i de underjordiska transportrören, har vagnarna sensorer, som kan aktivera en nödbroms. Därutöver har vagnarna en extra nödmotor, om huvudmotorn skulle haverera. Om en vagn likväl stannar på skenorna, kommer den att knuffas av spåret av nästa vagn i raden. Alla vagnar skall nämligen kunna skjuta en defekt vagn av banan, och därmed kommer tunnelbanan aldrig att stoppas upp.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: