Global uppvärmning flygplan

Svavel och ånga kyler planeten

Den globala uppvärmningen går att hindra, men insatserna kan ha oförutsedda effekter. En amerikan dumpade helt sonika 100 ton järnsulfat i havet.

7 juli 2015

Problem: Jorden blir varmare

Sedan industriella revolutionen har atmosfärens koldioxidhalt stigit med cirka 125 miljondelar. Om den ökar med ytterligare 50 miljondelar hamnar vi i det röda området, där värmen kommer att hota djur och växter.

Växthusgasen koldioxid bevarar värmen från solen, så att temperaturen i atmosfären stiger. Det leder till global uppvärmning.

Lösning: Global uppvärmning ska stoppas med konstgjorda moln

Solen gassar och växthusgaserna håller kvar värmen som en tehuva, så att atmosfären blir kokhet.

Forskarna försöker nu återkasta solljuset till världsrymden, till exempel genom att skapa artificiella moln av förångat havsvatten eller svavelsyra. Partiklarna reflekterar ljuset, och svavelsyra ger samma nedkylande effekt som ett vulkanutbrott.

Det fungerar. När vulkanen Tambora fick ett utbrott år 1815 sjönk planetens temperatur med 0,7 grader Celsius.

Växthusgaser binds i havet

Andra tekniker är inriktade på att binda växthusgaserna i havet, så att de inte finns kvar i atmosfären. Det kan man göra genom att hälla näringsämnen i havet och därmed öka tillväxten av alger. Järn är en bristvara i havet, så när det tillförs uppstår algblomningar.

Hösten 2012 väckte den amerikanske affärsmannen Russ George internationell uppståndelse när han testade metoden och hällde ut 100 ton järnsulfat i vattnet utanför Kanada – utan myndigheternas kännedom. Efter skandalen tittade Nasa närmare på sina satellitbilder och upptäckte att järnet hade lett till kraftiga algblomningar.

Tre möjliga lösningar på global uppvärmning

Lösning 1: Svavel i stratosfären reflekterar solens strålar och kyler ner jorden. Foto: Shutterstock

Lösning 2: Förångat havsvatten sprutas upp i atmosfären, där det bildar moln som reflekterar solljuset.

Lösning 3: Järnsulfat binder växthusgaser i havet. Järnsulfat får alger att växa, och när det sker tar de koldioxid från luften. Men ingen vet hur tillväxten påverkar andra ekosystem. Foto: Thor Swift /The New York Times/Scanpix

Nio utmaningar som måste lösas NU

Människan står inför en rad stora utmaningar som måste lösas nu om jorden ska ha en chans. Som tur är kommer tekniken till hjälp.

Stort tema i Illustrerad Vetenskap: