Gigantiska lastbilar är bra för miljön

1 september 2009

Om tio år kommer det att fraktas 25 procent mer gods på Europas vägar än i dag. Trots det kommer det att finnas färre lastbilar – i alla fall om Scanias planer går i lås. De vill nämligen göra morgondagens långtradare mycket längre än i dag – till exempel genom att öka lastvolymen med 50 procent. Framtidens långtradare skall förlängas från nuvarande 19 meter till 28 meter, fördelat på en 12,5 meter lång lastbil och ett 15,5 meter långt släp. Den extra längden minskar bränsleförbrukningen med 20 procent per fraktat ton och koloxidutsläppen med 25 procent. Trots förlängningen kommer ”superlastbilen” att bli mer lättmanövrerad än dagens lastbilar, eftersom fyra av dess åtta axlar skall vara manövrerbara. Det krävs dock en lagändring för att lastbilarna ska kunna ge sig ut på vägarna.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: