Geologer återskapar jordens urtid i sandlåda

Tvåhundra ton sand formas som kuster och havsbotten

1 september 2009

Jordskorpan består av rörliga kontinentalplattor. Dessa glider in under varandra och förändrar på så sätt jordskorpans höjd. Med tiden uppstår och försvinner berg och kuster. Samtidigt stiger och sjunker även haven vid kusterna. Nu kan amerikanska forskare vid University of Minnesota återskapa dessa rörelser, som ägt rum under miljoner år, med hjälp av en sand- låda stor som en tennisbana. Sandlådan innehåller 200 ton sand. Bottnen är täckt av gummi, och under detta finns en mängd sexkantiga rör, som är arrangerade som i en bikupa. Genom att pumpa in och/eller ut grus genom rören kan geologerna efterlikna de nivåskillnader som uppkommer, när en kontinentalplatta glider in under en annan. Sandlådan har visat sig vara bra på att återskapa den geologiska skiktning som uppstår vid kusterna, när landet höjs och sänks. Forskarna manipulerar med formen på havsbottnen och därmed vattennivån och havsströmmarna i vattentankens miniocean genom att skicka in vatten i denna via små floder. Dessa bildar fort deltan i sanden, och på kort tid producerar havet längs ”kusterna” skiktade sediment, som till förväxling liknar naturliga avlagringar. Resultaten av denna forskning kan användas för att förstå de geologiska processerna bakom kustområdenas rörelser, vilket är viktigt, eftersom många storstäder är byggda nära kuster och på avlagringar vid flodmynningar.