Teleskop MOIRE

Jätteteleskop tillverkat av plast

Världens största teleskop kan se 40 procent av jorden på en gång och urskilja en hund på 36 000 kilometers avstånd.

21 mars 2014

Nytt teleskop på ritbordet

En av den amerikanska militärens teknikutvecklare, DARPA, har ett nytt superteleskop på ritbordet. Med en diameter på 20 meter kommer teleskopet MOIRE (Membrane Optical Imager for Real-Time Exploitation) bli det största teleskop som någonsin har byggts. Det kommer kunna urskilja en hund på jorden även om det befinner sig 36 000 kilometer bort.

I MOIRE-teleskopet har man valt bort de traditionella glasspeglarna till fördel för plast. Teleskopets optik tillverkas av ett plastmembran som har samma tjocklek som plastfolie och är nästan lika klart som glas. Det vikbara membranet reflekterar ljuset istället för att fokusera det som ett normalt teleskop.

MOIRE-teleskopet är tillverkat av plast

Genom att byta ut de traditionella materialen med lättviktsmaterialet plast slipper MOIRE ett känt problem: Glas är tungt, och därför är de stora, traditionella teleskopen också både dyra och besvärliga att skicka upp i kretslopp med raketer - faktiskt finns det inte tillräckligt stora raketer för att skicka upp större spegelbaserade teleskop med. Då MOIRE i stället är tillverkat av plast reduceras dess vikt till en sjundedel.

Planen är att teleskopet ska övervaka jorden i realtid. Från sin geostationära position kommer det kunna ha uppsyn över mer än 40 procent av jordklotet i en upplösning på en meter. Teleskopet kommer till och med kunna leverera videoinspelningar med en bild per sekund. På lite längre sikt kommer tekniken kanske även kunna användas till att skicka iväg ännu större teleskop på upptäckt ut i universum.

Se video av MOIRE-teleskopet: