Jordskalv Nepal

NASA räddar levande begravda efter jordbävning

En teknik utvecklad av NASA har räddat fyra människors liv efter den första jordbävningen i Nepal den 25 april. En radar med mikrovågor hittar fram till andning och hjärtslag hos levande begravda.

12 maj 2015 av Karine Kirkebæk

Det har precis blivit dödsaktuellt igen. Den andra kraftiga jordbävningen i Nepal inom bara några veckor aktualiserar behovet för att hitta jordbävningsoffer fångade i rasmassorna.

Nu har NASA utvecklat en radar med mikrovågor som redan har räddat livet på fyra män efter den första våldsamma jordbävningen i Nepal den 25 april.

NASA-radarn FINDER (Finding Individuals for Disaster and Emergency Response) spårade upp de fyra männen som låg begravda under ett tre meter tjockt lager av rasmassor. FINDER använder mikrovågor till att hitta små, små rörelser som andning och hjärtslag.

Skulle hitta liv i rymden

Radarn har inledningsvis utvecklats hos NASA för att kunna upptäcka liv i rymden genom rörelser, men efter jordbävningen på Haiti 2010 använde forskarna första gången FINDER i katastrofområden på jorden.

FINDER är inte större än en resväska och fungerar på så sätt att forskare sätter radarn framför en av kollapsade material. Det tar den bara 30 sekunder att skanna högen efter liv med mikrovågor.

Det är en mycket svag signal - motsvarande en tusendel av de mikrovågor en mobiltelefon skickar ut - som radarn skickar iväg för att hitta liv. Om där är en rörelse kommer den reflekteras tillbaka till radarn och räddningsarbetarna kan träda in och gräva fram den levande begravda.

Kan känna skillnad på människor och djur

FINDER är mycket känslig, då en människas bröstkorg rör sig endast en centimeter när den andas och en millimeter när hjärtat slår.

Forskarna har finjusterat FINDER så att den kan känna skillnad på människors och djurs livstecken.

Här kan FINDER komma att behövas