Mikroskopi, søagurk

Mikrovärlden lurar ögat

Även välkända djur, föremål och växter kan vara svåra att känna igen om du kommer riktigt nära. Kan du till exempel se skillnad på kardborre och brännässlor? Ta en tur i vårt mikroskopgalleri och gissa på vägen. Klicka på bilderna för fullskärm.

5 januari 2016 av Stine Overbye & Rikke Jeppesen

Vätskor, flimmerhår och celler skjuter fram i sprakande färger och fantasifulla former när forskarna går riktigt nära.

Med avancerade mikroskop och tekniker kan de visa oss världen i ett helt nytt perspektiv nu.

Mikroskopi avslöjar allt

Brännässlan blottar sina giftspjut och mördarcellen sitt kemiska försvar när de placeras i det senaste elektronmikroskopen.

Elektronmikroskopet använder en stråle av elektroner, som har en betydligt kortare våglängd än ljus och som därför ger högre upplösning. Strålen reflekteras i specifika mönster eller går igenom provet och fångas upp på den andra sidan.

Linserna består av magneter som fokuserar elektronstrålen mot motivet, som sedan kan förstoras miljontals gånger.

Det finns två varianter av instrumentet: Transmissionselektronmikroskop (TEM) och skanningselektronmikroskop (SEM).

Mikroskopi tar oss nära inpå livets byggstenar