CERN LHC

Här blir universums gåta löst

Large Hadron Collider – LHC – är en gigantisk partikelaccelerator som ska bevisa existensen av atomernas minsta byggsten – och på sätt lösa universums gåta.

7 juli 2015 av Babak Arvanaghi

Forskningscentret CERN i Schweiz är partikelfysikernas Mecka. Några av världens mest begåvade fysiker har samlats här för att förstå hur universum egentligen hänger ihop.

Jakten på elementarpartiklrna

Fysikerna letar efter de elementarpartiklar som all atommateria består av. Det gör de med hjälp av världens största partikelaccelerator, Large Hadron Collider, eller LHC.

I acceleraton skjuts protoner mot varandra i hastigheter nära ljusets och när de träffar varandra uppstår partiklar som inte existerar under normala förhållanden.

LHC ska bevisa allt

Forskningen på CERN har bland annat medverkat till att bevisa standardmodellen, teorien som beskriver all atommateria i universum. 2012 skapades exempelvis Higgspartiklen med 99,99 procents sannolikhet i LHC.

Nästa mål för partikelfysikerna som arbetar med LHC är att få tyngdkraften införd i standardmodellen. Det sker genom en rad försök som ska påvisa tvillingpartiklarnas existens.

Ström och magneter ger fart

LHC är nedgrävt 100 meter ned i jorden och med sin omkrets på 27 kilometer ligger den både i Schweiz och Frankrike. Acceleratorn skickar iväg protonerna i svindlande hastigheter med hjälp av ström och magneter.

I videon ovanför kan du se hur.

Läs mer om kvantmekanik