Forskare skapar stänkfritt vatten

1 september 2009

När en vattendroppe träffar en yta, brister den i många små droppar, som stänker åt alla håll. Nu har emellertid franska forskare kommit fram till att om man tillsätter små mängder av en så kallad polymer, så trycks droppen ihop mer än hundra gånger långsammare än normalt, och därmed stannar vätskan på underlaget utan att stänka. Vattens och andra vätskors egenhet att stänka är inte bara irriterande hemma i badkaret, där vattnet stänker ner väggarna. Även inom industrin skapar vattenstänk stora problem. I en bläckstråleskrivare skjuts små bläckdroppar ut på papperet, och för att skriften skall bli så skarp som möjligt, är det viktigt att dropparna inte stänker. För miljöns skull vill bönderna kunna reducera användandet av pesticider genom att få dropparna att stanna kvar på bladen istället för att rinna ner på marken och vidare ner till grundvattnet. Genom att tillsätta små mängder av polymerer, som är ofarliga kedjeformade molekyler, till exempel stärkelse, gör man droppen fastare utan att den för den skull blir trögflytande.