Forskare förvandlar avfall till plast

100 kg matavfall blir till 25 kg miljövänlig plast

1 september 2009

Bakterier omvandlar matavfall till plast i en bioreaktor utvecklad på Hawaii. Slutprodukten kan användas till exempelvis flaskor och paketeringsmaterial och till och med till tabletter som långsamt löses upp i kroppen. Framställningsmetoden är billig, och dessutom kan den lösa problemet med ökade avfallsmängder. Ett land som USA producerar varje år över 22 miljoner ton matavfall. Forskarna bakom uppfinningen blandade matavfall med vatten till en illaluktande gröt som de förvarade i en varm lufttät behållare. Bakterier som trivs utan syre bröt ned de organiska molekylerna i matavfallet och i den processen bildas syror. Gröten leddes över till en påse som var nedsänkt i en behållare fylld med en soppa av vatten, näringsämnen och jordbakterier. Påsen filtrerade bort de stora molekylerna, medan jordbakterierna gjorde plast av syrorna. Metoden är betydligt billigare än tidigare metoder där man har försökt utveckla bioplast. I tidigare försök har man bland annat använt rent socker under framställningen.